از دلایل کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش کمک به پیشبرد کیفیت آموزش میباشد که این کار از طریق افزایش انگیزه فراگیران جهت یادگیری با بهره گرفتن از نرمافزارهای چندرسانهای که متن،صدا و تصاویر متحرک را ادغام میکنند،صورت میپذیرد.این نرمافزارها میتوانند مضمونی معتبر ایجاد کنند و با دخالت دادن دانشآموز در فرایند آموزش،موجبات تسهیلفراگیری مهارتهای پایه و مفاهیمی که زیربنای مهارتهای فکری درجه بالاتر و خلاقیت هستند را ایجاد کنند( ضامنی،۱۳۸۸،ص۸۴).
اما در ارتباط با کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش فیزیک دو سؤال عمده وجود دارد.اول این سؤال که چرا به دنبال بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و دستاوردهای آن در آموزش فیزیک هستیم و دوم اینکه مشکلات سر راه استفاده از ویژگیهای یک نرمافزار آموزشی مناسب و موفق چیست.در پاسخ به سؤال اول باید گفت استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات موجب یادگیری از طریق دریافت و بازخورد سریع از رایانه میگردد و سبب میشود تغییرات اعمال شده بلافاصله بر خروجی نمایش داده شده،در نمایشگر ظاهر و فرصت فرضیهسازی و بررسی فرضیههای ساختهشده برای دانشآموزان فراهم گردد،ضمن آنکه صحت پاسخهای به دستآمده برای یک مسأله توسط رایانه به راحتی آشکار و درستی فرضیههای ساختهشده توسط دانشآموزان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.با شبیه سازی آزمایش های فیزیک توسط رایانه بلافاصله تغییرات و نتایج آن بر روی خروجی نمایش داده و با کنار هم قرار دادن نتایج متعدد حاصلشده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات درک و کشف روابط موجود درپدیده های فیزیکی را میسر میسازد.بهطوریکه ذهنیت استقرایی به وجود آمده از به کارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات به طور محسوسی قابل اعتمادتر از انواع مشابه خود میباشد.کار با تصاویر پویا،به تصویر کشیدن ایده ها و تصورات ذهنی دانشآموزان جهت بررسی آن ها توأم با داشتن درک درستتر و بهتر از موضوع بهویژه در فیزیک با کمک رایانه ها به راحتی امکانپذیر است چراکه با بهره گرفتن از این روش،آزمایش ها و فعالیتهای مشابه به راحتی شبیهسازی شده و رایانه با انجام محاسبات لازم برای هر مرحله به حذف حاشیه غیرضروری پرداخته و دانشآموز متوجه هدف اصلی درس میشود( ضامنی،۱۳۸۸،ص۹۲).
در پاسخ به سؤال دوم باید گفت فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه آموزشی کشور و در امر تدریس از موارد فرهنگسازی نشده است.تلفیق فنآوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی به ویژه درس فیزیک همواره یکی از دغدغههای رایج دستاندرکاران آموزشی بوده است؛چراکه در بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در درس فیزیک،افرادی که به تولید محتوای آموزشی و نرمافزارهای کمک درسی پرداختهاند از سواد موضوعی کافی در زمینه روانشناسی تربیتی در آموزش فیزیک و مباحث فراشناخت بیاطلاع بوده بنابرین نرمافزارهای تولید شده همان سبک و سیاق انتقال دانش را ادامه میدهد.علاوه بر آن مدرسان فیزیک و کارشناسان مباحث تربیتی و آموزشی نیز از سواد نرمافزاری کافی جهت طراحی بهینه نرمافزارهای منطبق با استانداردهای رایج بیبهره بودهاند( ضامنی،۱۳۸۸،ص۸۳).
شاید به جرئت بتوان گفت که به کارگیری روش فعال مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس فیزیک،هنوز عمومیت لازم را نیافته است و رفتارگرایی و تدریس به شکل سنتی،به خصوص از سوی معلمانی که به دلایل مختلف از جمله عادت کردن به شیوه امتحان شده گذشته،ترس از ریسک در تدریس،مشکلات کمبود وقت و ترجیح معلممحوری و روش سخنرانی بر روش فعال تدریس،کمبود وسایل و نرمافزارهای لازم و مفید و نداشتن استانداردهای لازم،هنوز رایج است.از طرفی تولید نرمافزارهای آموزشی فیزیک از سوی شرکتهای نرمافزاری و گروههای بدون صلاحیت در اکثر موارد مروج روشهای سنتی تدریس هستنددر حالی که تولیدکنندگان نرمافزارهای آموزشی باید علاوه بر دارا بودن دانش فیزیک از سواد و مهارت لازم در زمینه تلفیق این دو نیز بهرهمند باشند(سراج،۱۳۸۳)در اینصورت است که می توان به نتایج کاربرد فاوا در آموزش فیزیک امیدوار بود. در نتایج تحقیق انجام شده توسط جایانی (۱۳۸۱) تحت عنوان اثر بخشی روش آموزش با بهره گرفتن از کامپیوتر نیز به این نکته اشاره شده است که اگر تولید محتوای درسی بر مبنای اصول روانشناسی یادگیری باشد به یادگیری دانش آموزان کمک خواهد کرد .
قاسمی (۱۳۸۸)نیزدر تحقیقی تحت عنوان تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان یادگیری درس علوم راهنمایی به این نتیجه میرسد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند بر یادگیری درس علوم مؤثر باشد.
بنابرین با توجه به مطالب ذکر شده و توجه به این نکته که استفاده از فناوری های نوین در ایران کاری جدید است و همچنین با توجه به اینکه تا کنون تحقیقی که به ارزیابی تاثیر استفاده از فاوا در تدریس درس فیزیک برپیشرفت دانش آموزان در این درس بپردازد درسطح ایران انجام نه پذیرفته است، این تحقیق برآن است که این خلأ مطالعاتی را پر نموده ، تا شاید نبوندنتایج این تحقیق دستمایه ای برای برنامه ریزان جهت شناسایی وضعیت موجود نظام آموزشی در این ارتباط قرار گرفته و اطلاعات هرچند جزئی جهت اخذ تصمیم گیریهای آینده برای آن ها فراهم سازد.
۴-۱- اهداف پژوهش
هدف کلی:
– بررسی تاثیر فناوری اطلاعات برمیزان سیالیت ،یادآوری ،انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس هوشمند اراک در درس فیزیک ۱ در سال تحصیلی ۹۱-۹۲
اهداف جزئی:
-
- بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات در تدریس درس فیزیک ا بر میزان سیالیت ذهن دانش آموزان در این درس.
-
- بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات در تدریس درس فیزیک ۱ بر میزان یادآوری محتوای این درس.
-
- بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات در تدریس درس فیزیک ۱ بر میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی در این درس .