۱-۵- فرضیه های پژوهش
۱-۵-۱- فرضیه های کلی پژوهش
۱- بین برنامه درسی قصدشده واجراشده علوم تجربیجججپایهججسوم راهنمایی ناحیه۲ شیرازانطباق وجود دارد.
۲- بین برنامه درسی قصدشده،آموخته شده علوم تجربی پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیرازانطباق وجود دارد.
۳- بین برنامه درسی اجراشده وآموخته شده علوم تجربی پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیرازانطباق وجود دارد.
۱-۵-۲- فرضیه های ویژه پژوهش
۱-۱-بین اهداف در برنامه قصد شده وبرنامه اجرا شده پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیرازانطباق وجود دارد.
۱-۲- بین شرایط معلم در برنامه قصد شده ومعلم علوم تجربی پایه سوم راهنمایی مدارس ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۱-۳- بین دانش آموز برنامه قصد شده و دانش آموزان علوم تجربی پایه سوم راهنمایی مدارس ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۱-۴-بین محتوای برنامه قصد شده وبرنامه اجرا شده، پایه سوم راهنمایی ناحیه۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۱-۵- بین روش تدریس پیشنهادی برنامه قصد شده و برنامه اجرا شده، علوم تجربی پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۱-۶- بین زمان پیشنهادی برنامه قصد شده و برنامه اجرا شده، علوم تجربی پایه سوم راهنمایی مدارس ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۱-۷- بین مکان(آزمایشگاه و کلاس و…) پیشنهادی برنامه قصد شده و برنامه اجرا شده، علوم تجربی پایه سوم راهنمایی مدارس ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۱-۸-بین روش ارزشیابی پیشنهادی برنامه قصد شده و برنامه اجرا شده، پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۲-۱- بین اهداف برنامه قصد شده و اهداف دریافت شده دانش آموز پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۲-۲-بین محتوای برنامه قصد شده و محتوی دریافت شده دانش آموز پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیراز. انطباق وجود دارد.
۳-۱-بین اهداف برنامه اجرا شده و اهداف دریافت شده دانش آموزان پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۳-۲-بین محتوای برنامه اجرا شده و محتوای دریافت شده دانش آموزان پایه سوم راهنمایی ناحیه ۲ شیراز انطباق وجود دارد.
۱-۶- تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش
برنامه درسی قصد شده[۹]: “برنامه درسی قصد شده، وقایع آموزشی، که به قصد تحقق نتایج آموزشی طراحی شده است” (آیزنر،۱۹۹۴،ص۳۲).
برنامه درسی قصد شده: سیلوروالکساندر درتعریف برنامه درسی قصد شده و رسمی آن را نقشه ایی میداند که درآن فرصتهای مناسب یادگیری، برای رسیدن به هدفهای کلی و یا هدفهای جزیی معین که برای گروه خاصی از دانش آموزان تدوین گردیده است و قصد این است که در پایان یک دوره آموزشی معین به آن نایل گردند، فراهم میگردد(جان گالن،۱۹۰۲ودال،۱۹۶۴).
برنامه درسی اجرا شده[۱۰]:“به موقعیت هایی که تنها ازطریق مشاهده آنچه عملاً در کلاس (بین معلم و دانش آموزودانش آموزان) اتفاق می افتد قابل شناخت است، دانش آموزعملاً در معرض آن قرارگرفته است”(آیزنر،۱۹۹۴،ص۳۳).
برنامه درسی اجرا شده: به برنامه درسی اطلاق می شود که معلم در کلاس درس ویا سایر فضای یادگیری وبا استفاده از روشهایی که به وی آموزش داده می شود با کمک و هماهنگی سایر عوامل اجرایی، اجرا و عملیاتی سازد(ملکی،۱۳۸۴).
برنامه درسی آموخته شده[۱۱]:همه تجربه هایی که یک فراگیرتحت راهنمایی مدرسه کسب میکند (تانر وتانر، ص۱۵، به نقل از مهر محمدی)
هدف ها[۱۲]: غرض و مقصود ویژه آموزش(جان کولمن[۱۳]،۱۹۶۷، ص۱۰).
هدف های آموزشی: بلوم، هدف به منزله روشهایی میداند که برای دگرگون ساختن موقعیت موجود طراحی می شود، و هدف شایسته هدفی است که با توجه به اوضاع و احوال موجود اتخاذ شود غایت و مقصودی که تمام فعالیت های آموزشی برای نیل به آن صورت میگیرد.”هدف وسیله ای است که به فعالیت فرد جهت معینی میدهد.
معلم[۱۴] : هنرمندی است که هنر آموختن را دارد(آیزنر،۱۹۹۴، ص ۱۵۵).
دانش آموز[۱۵]: افرادی که با توجه به شرایط وتوانایی درونی وخارجی تحت هنرآموزش قرار میگیرد.(آیزنر،۱۹۹۴، ص ۱۵۵).
محتوا[۱۶]: چیزی که جوهره و موضوع درس را تشکیل میدهد(جان کولمن،۱۹۶۷، ص۱۱).
روش های یاددهی – یادگیری۶[۱۷] : نظام مرتبی که به کمک آن، معلم عوامل تربیت رابرای اثر نهادن برانسانهابه خدمت میگیرد تا تغییرات یا نتایجی را ایجاد کند(جان کولمن،۱۹۶۷، ص۶).
روش های یاددهی_ یادگیری : جان دیویی: مجموعه تدابیر آموزشی که معلم به کار می بندد تا اهداف مشخص را در قالب محتوای معین شده، یا معین نشده در ذهن دانش آموز نهادینه گردد.
زمان[۱۸] : ساعاتی در برنامه درسی در کلاس وخارج ازآن در اختیار معلم و دانش آموز است وامکان ایجاد فرایند یاددهی-یادگیری درآن محقق میگردد(تابا،۱۹۶۲به نقل از مهرمحمدی).
فضا[۱۹]: مکان هایی که تحت عنوان کلاس و آزمایشگاه و یا خارج از آن در اختیار معلم و دانش آموز است وامکان ایجاد فرایند یاددهی-یادگیری درآن محقق میگردد (تابا،۱۹۶۲به نقل از مهرمحمدی).
روش های ارزشیابی[۲۰]: سیف: فرایند جمع آوری اطلاعات ازآموخته های دانش آموز و قضاوت در مورد حدود آن آموخته ها.یا تعیین میزان دستیابی دانش آموز به هدفهای رفتاری.
-
- تعاریف عملیاتی متغیرها
برنامه درسی قصد شده: به برنامه درسی اطلاق می شود که توسط دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی تحت عنوان کتاب درسی علوم تجربی سال سوم راهنمایی تهیه و تدوین شده است و به همراه کتاب راهنمایی معلم جهت تدریس در اختیار معلم درس علوم تجربی قرار میگیرد.
برنامه درسی اجرا شده: میانگین حاصل از پاسخ به گویه های مقیاس های معلم و مدیرو دانش آموز و میانگین دو مرحله آزمون پیشرفت تحصیلی در طول سال و پاسخ به ۲۰ سوال آزمون تشریحی.
برنامه درسی آموخته شده:نمره حاصل ازپاسخ به ۲۰سؤال تشریحی محقق ساخته بر اساس اهداف برنامه درسی قصد شده درپایان سال تحصیلی.
هدف: اهدافی که در کتاب راهنمای معلم سال سوم راهنمایی تحت عنوان اهداف دانشی، نگرشی و مهارتی مشخص شده و تمام فعالیت های آموزشی در سازمان مدارس ناحیه ۲ شیراز برای نیل به آن ها صورت میگیرد.با شمارش اهداف مشخص شده در هر فصل کتاب به دست میآید.جدول های ۲-۱ تا۲-۱۲ معرف اهداف هستند.
معلم :دبیران رشته علوم تجربی سال سوم راهنمایی درمدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه۲ شیراز در سال تحصیلی۸۸-۱۳۸۷ مشغول به هستند. خصوصیات آن ها از پاسخ به گویه های زیر به دست میآید.
گویه های معرف تعریف عملیاتی زیر مقیاس معلم
پاسخگویان
گویه ها
دبیر
۲تا۹
مدیر
۲تا۹
دانش آموز
۴-۵-۹تا۱۲
دانش آموز: دانش آموزان سال سوم راهنمایی مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز در سال تحصیلی ۸۸-۱۳۷۸ونظرات وی از میانگین گویه های زیر به دست میآید.
گویه های معرف تعریف عملیاتی زیر مقیاس دانش آموز
پاسخگویان
گویه ها
دبیر
۹ تا ۱۷
مدیر
۱۰ تا ۱۷
دانش آموز
۱تا ۸
قدرت سایت در استفاده از WordPress