کلیه امکاناتی که در نرم افزار توسط شرکت برای کاربران فراهم می شود:
-
- نصب آپدیت های جدید برنامه HISو بروز آوری و پشتیبانی نرم افزارهای تهیه شده در مرکز
-
- پشتیبانی ۲۴ ساعته از نرم افزارهای نصب شده بر روی کلیه سیستمهای موجود در مرکز
-
- بررسی و اخذ راهکارهایی برای مقابله با ویروس های کامپیوتری، کدهای مخرب و افزایش امنیت شبکه
-
- ارائه خدمات نرم افزاری و اینترنتی برای کلیه اساتید و همکاران محترم با برگزاری دوره های آموزش عمومی رایانه
-
- ایجاد کاربری های جدید و تعریف سطوح دسترسی و در نرم افزار HIS برای حفظ امنیت
-
- ایجاد گزارشات صحیح و بموقع و اضافه کردن قابلیت های جدید
-
- گزارش کسورات بیمارستانی و اعمال پیشگیری و انجام درخواستهای سازمانهای بیمه گر برای کاهش کسورات بیمه ای
-
- اعمال مصوبات مدیران در پرونده الکترونیکی بیمار برای افزایش درآمد و کاهش نشت پنهان دریافتی های مرکز
- راه اندازی بخش جدیدی و تخت در برنامه HIS (مدیریت سلامت۲۰۰۷)
۲-۱۵-۲ مزایای از دیدگاه مدیریتی به سیستمهای اطلاعات بیمارستانی
-
- افزایش درآمدهای بیمارستان به علت ثبت دقیق اطلاعات بیماران.
-
- افزایش دقت و سرعت در انجام عملیات مختلف از جمله پذیرش و ترخیص بیماران.
-
- کوتاه شدن زمان انجام خدمات تشخیصی برای بیماران.
-
- افزایش ضریب اشغال تختهای بیمارستانی.
-
- ارتباط الکترونیک و بدون کاغذ (Paperless) بین بسیاری از بخشهای بیمارستانی و انجام کلیه ارتباطات به کمک نرمافزار.
-
- جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن مواد مصرفی و دارویی.
-
- امکان دسترسی به آخرین اطلاعات بخشهای گوناگون بیمارستان به صورت online و نظارت مستقیم بر روی امور جاری بیمارستان.
-
- افزایش امکان کنترل مدیریت بر فعالیتهای روزمره بیمارستان.
- امکان تهیه گزارشهای مختلف مدیریتی، مالی، اداری، بالینی، آموزشی و پژوهشی. (هافمن :۱۹۹۴)
۲-۱۶ سیسستم پیشرفته (HIS)
۲-۱۶-۱ تاریخچه و تعریف
در سال ۱۹۸۷ کمیته ای متشکل از تولید کنندگان نرم افزاری ، نمایندگان نرم افزاری، نمایندگان بیمارستانها و دانشگاه های معتبر علوم پزشکی تشکیل شد تا برقراری ارتباط بین نرم افزارهای تولید کنندگان مختلف را تسهیل کند. این کمیته هر چند ماه یک بار در نقاط مختلف آمریکا تشکیل جلسه میدهد و نمایندگان کشورهای دیگر از جمله استرالیا –آلمان –ژاپن –هلند –زلاند نو و کانادا نیز در آن شرکت دارند.(کیمیافر ومرادی :۲۰۰۷و۴(۱)ص ۴۲-۵۵)
استاندارد HL7، استاندارد (پروتکل) پذیرفته شده جهانی است که زبان مشترکی را جهت تبادل اطلاعات و پرونده الکترونیکی بیماران هم در داخل یک مرکز بهداشتی مثل بیمارستان و هم در خارج از آن فراهم نموده است. این استاندارد جهانی در سال ۱۹۹۲ از سوی اداره مرکزی بازار مشترک اروپا و در سال ۱۹۹۴ از طرف ANSI و همچنین WHO (World Health Organization) به رسمیت شناخته شده است.
۲-۱۶-۲ ویژگیهای یک سیستم اطلاعات بیمارستانی ایده آل (HIS)
در یک سیستم اطلاعات بیمارستانی ، داده هاباید به صورت منسجم در پایگاه داده ها ذخیره شوند و در دسترس کاربران مجاز ، در محل و در زمانی که داده ها مورد نیاز است و در فرمتی که با نیازهای خاص کاربر منطبق باشد، قرارداده شوند.(چو ،۲۰۰۴: شماره۳۶ دوره۹ ص۶۴۵-۶۵۰)
HIS دارای قابلیتهای زیر میباشد:
-
-
- بر اساس استاندارد عمل میکند.
-
- نه تنها هیچ اجباری در سیستمهای دستی موجود ایجاد نمیکند بلکه خود را با این سیستمها مطابقت میدهد.
-
- بر اساس «وقایع پزشکی» عمل میکند و به چرخه حرکت بیمار وابسته نیست.
-
- سیستم اطلاعت بیمارستان قدیمی را نگه میدارد و سبب ارتقاء آتی و بهبود آن ها میشود.
-
- بهترین راه حل برای هماهنگی ردههای مختلف کاری و واحدهای مختلف را در بیمارستان ارائه میکند.
-
- کل بخشها و نظام بیمارستان را هماهنگ و منسجم میکند.
- کیفیت تصمیمگیری و مدیریتی را بالا میبرد.
-
تغییر در فرآیندها و ساختار سازمانی از طریق فناوری اطلاعات (کرونلهم،۱۳۸۲ :۲۶-۲۵).
خصوصیت ثبت و نگهدارى درحافظه رایانه باعث مى شود که مقایسه بین ارائه کنندگان خدمات بهداشتى درمانى به سهولت امکان پذیر باشد. زمانى که این مقایسه صورت پذیرفت، جریان مشتریان خدمات به سمتى هدایت مى شود که خدمات با کیفیت بالاترى همراه باشد. نوبت دهى براى مراجعه به مراکز پر ازدحام، اعلام نتایج آزمایشگاهى از طریق اینترنت و امکان بحث و بررسى بر روى راه هاى درمانى از طریق به اشتراک گذاردن نتایج آزمون هاى تشخیصى مثال هاى واقعى از تاثیر استفاده از رایانه در کیفیت ارائه خدمات سلامتى است. در این سیستم، چون سابقه سلامتى بیمار به راحتى دردسترس است، اقدامات تشخیصى و درمانى به صورت متناسب با وضعیت فرد پیشنهاد مى شود. کنترل صحت و دقت آزمایشات انجام شده نیز از فواید سودمند استفاده از رایانه ها است (شریفیان، قاضی سعیدی، ۱۳۸۶: ۵۱-۴۵).
۲-۱۷ توانمند سازى سیستم اطلاعات بیمارستانی