-
- عزیزی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای تحت عنوان ”مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندیهای بازاریابی در صنعت نرمافزار ایران ”نشان دادند، شدت رقابت بر عملکرد در بازار بین المللی، مشتری گرایی و توانمندی اجرای بازاریابی اثر مثبت دارد. نتایج آزمون نشان داد که رقیبگرایی، توانمندی اجرای بازاریابی و مشتری گرایی به طور مثبت بر عملکرد در بازار بین المللی مؤثر است. تفکیک آثار نشان داد، مهمترین عوامل تعیین کننده عملکرد در بازارهای بین المللی به ترتیب عبارتند از: شدت رقابت، توانمندی اجرای بازاریابی، مشتری گرایی و رقیبگرایی.
-
- نوری نیا (۱۳۸۵) در یک مطالعه- پایان نامه کارشناسی ارشد- تحت عنوان «تعیین و ارزیابی سطح موجود گرایش به بازار (بازارگرایی) در شرکتهای ملی نفت ایران (شمنا)» ، با توجه به مطالعات کوهلی و جاورسکی ( ۱۹۹۰) و نارور و اسلاتر (۱۹۹۰)، یک مقیاس چهار بعدی شامل تجزیه و تحلیل مشتریان پاسخگویی به مشتریان، تجزیه وتحلیل رقبا و تسهیم و تبادل اطلاعات بین واحدها را توسعه داده و به استفاده از آن بازارگرایی شرکت ملی نفت ایران (شمنا) را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. نتایج این مطالعه نسان میدهد که سطح کلی بازارگرایی در شمنا در سطح مطلوبی است. در مورد ابعاد، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تجزیه و تحلیل مشتریان، پاسخگویی به مشتریان، تسهیم و تبادل اطلاعات بین واحدها در سطح مطلوبی است ولی تجزیه و تحلیل رقبا در سطح مطلوبی قرار ندارد.
-
-
- ابزری و همکاران (۱۳۸۸) مطالعه ای در خصوص ”تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری ”انجام دادند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی است. نمونه این تحقیق شامل ۱۰۰ نفر از مدیران و سرپرستان هتلها در سطح شهر اصفهان است. در این راستا، بر اساس ادبیات تحقیق مدلی برای نشان دادن تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی طراحی و با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرارگرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که بازاریابی داخلی تاثیر معنیداری بر بازارگرایی دارد. البته از بین ابعاد بازاریابی داخلی (محصولات شغلی، پرداختی، محیط کاری و ترفیع) تاثیر پرداختیها برفرهنگ بازارگرایی و محیط کاری بر هوشمندی بازار مورد تأیید قرار نگرفت. در زمینه ارتباط بازارگرایی بر عملکرد سازمانی هر دو بعد بازارگرایی بر عملکرد سازمانی مؤثر است، یعنی هر چه میزان بازارگرایی بیشتر باشد عملکرد سازمانی افزایش مییابد. البته تاثیر هوشمندی بازار بر عملکرد سازمانی بیشتر از تاثیر فرهنگ بازارگرایی بر عملکرد سازمانی است. در مدل مورد بررسی مقدار شاخص های برازش (۹۸/۰ GFI=و ۹۷/۰AGFI=) نشاندهنده مناسب بودن مدل است.
-
- مهرنوش و حیدری (۱۳۸۴) در یک مطالعه تحت عنوان « شناسایی بسترهای مورد نیاز تسهیل و توسعه بازاریابی در بنگاههای تجاری» ، با توسعه مدل شکل(۲-۵)، اثر بسترهای(عوامل محیطی کلان و خرد) تسهیل و توسعه بازاریابی- به عنوان متغیرهای مستقل- را بر مؤلفه موقعیت و نقش بازاریابی- به عنوان متغیر وابسته- در بنگاههای تجاری، صنعتی و خدماتی استان تهران با بیش از ۵۰ نفر تیروی انسانی که دارای ثبت رسمی هستند و در حال حاضر به فعالیت مشغول میباشند، مورد بررسی قرار داده اند. بر اساس یافته های این تحقیق، موانع پیش روی تسهیل و توسعه بازارگرایی در بنگاههای تجاری، صنعتی و خدماتی استان تهران به شرح زیر میباشد (مهرنوش و حیدری ۱۳۸۴):
فقدان فرهنگ مشتریمداری در فضای عمومی کشور، نبود فضای رقابتی قابل توجه در محیط کسب و کار،
ضعف در حمایتهای قانونی از مشتری و مصرف کننده، پایین بودن سطح دانش بازاریابی در بنگاهها.
بسترهای (عوامل محیطی) تسهیل و توسعه بازاریابی
محیط عمومی یا کلان بازاریابی
- عوامل اقتصادی
- عوامل اجتماعی/ فرهنگی/ دموگرافیک
- عوامل سیاسی/ قانونی
– عوامل اطلاعاتی/ ارتباطی/ تکنولوژیک
موقعیت و نقش بازاریابی
- گرایش به بازار ( بازارگرایی)
- منابع مرتبط با بازار
- فعالیت و اقدامات مرتبط با بازار
- عملکرد در رابطه با بازار و مشتریان
محیط عملیاتی یا خرد بازاریابی
- بازار و مشتریان
- رقابت و رقبا
- کانالهای توزیع، تامینکنندگان و شرکای تجاری
- تکنولوژی کسب و کار
شکل۲-۵) مدل مفهومی اثر بسترهای تسهیل و توسعه بازاریابی بر موقعیت و نقش بازاریابی بنگاه (مهرنوش و حیدری، ۱۳۸۵: ۴)
همچنین در این تحقیق، راهکارهایی به منظور تسهیل و توسعه بازارگرایی در سطوح کلان وخرد به شرح زیر ارائه شده است (مهرنوش و حیدری ۱۳۸۴):
راهکارهای تسهیل و توسعه برای عوامل محیطی:
- توسعه و تقویت فضای رقابتی در کشور از طریق اصلاح و تقویت زمینه قانونی
- توسعه فرهنگ مشتریمداری در کشور از طریق برنامه های ترویجی
- گسترش حمایتهای قانونی از مشتریان
- توسعه و تقویت سیستمهای اطلاعات تجاری در کشور
- توسعه فرهنگ همکاری و اشتراک مساعی از طریق برنامه های آموزشی و تقویتی
- پشتیبانی از توسعه کانالهای توزیع در کشور از طریق حمایتهای قانونی و مالی
- حمایت از تجاریسازی ایدههای نوین تولید محصولات و خدمات
راهکارهای تسهیل و توسعه برای سطح بنگاه:
- ارائه آموزشهای لازم جهت توسعه دانش بازاریابی در بنگاهها
- ارائه خدمات مشاورهای و علمی به بنگاهها جهت توسعه سیستم بازاریابی آن ها
- ارائه مشوقهای لازم به بنگاهها جهت تقویت روحیه مخاطره پذیری و نوآوری در آن ها
- پشتیبانی از تقویت توانمندیهای ارائهکنندگان خدمات بازاریابی در کشور