طریقه نمره گذاری امید به زندگی اشنایدر:
مقیاس ۱۲ سؤالی امید توسط اشنایدر ۱۹۹۱ ،) به نقل از اشنایدر[۹۹] و پترسون[۱۰۰] ، (۲۰۰۰ برای سنین ۱۵ سال به بالا طراحی شده و شامل دو خرده مقیاس گذرگاه و انگیزش میباشد و مدت زمان کوتاه ۲ تا ۵ دقیقه برای پاسخ دادن به آن کفایت میکند. برای پاسخ دادن به هر سؤال، پیوستاری از ۱ کاملا غلط تا ۴ کاملا درست در نظر گرفته شده است . سؤالات ۳، ۵ ، ۷ ، ۱۱ نمره گذاری نمی شوند و مربوط به حواس پرتی اند. سؤالات ۱-۴-۶-۸ مربوط به خرده مقیاس مربوط به خرده مقیاس گذرگاه و سؤالات۲-۹-۱۰-۱۲ انگیزش میباشد. نمره امید حاصل جمع این دو خرده مقیاس است. بنابرین، ، مجموع نمرات میتواند بین ۸ تا ۳۲ قرار میگیرد.
پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن
این یک پرسشنامه ۶۶ ماده ای است که توسط لازاروس و فولکمن و بر اساس یک نظریه شناختی – پدیدار شناختی درباره تنیدگی، برآورد و مقابله ساخته شده است، ئ به سنجش افکار و اعمالی که افراد برای مقابله با برخورد با تنیدگی های زندگی روزمره به کار میروند، می پردازند و در یک مقیاس ۴ درجه ای( اصلا، گاهی اوقات، معمولاو زیاد) نمره گذاری می شود. قدمگاهی و دژکام( ۱۹۹۸) ضریب همسانی درونی را با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرانباخ ۶۱% تا ۷۹% و اعتبار باز آزمایی آن را به مدت ۴ هفته ۵۹% تا ۸۳% گزارش کردند. الگوی هشتگانه که توسط این پرسشنامه بررسی می شود به دو دسته روش های مسئله مدار( جستجوی حمایت اجتماعی، مسئولیت پذیری، حل مدبرانه مسئله و ارزیابی مجدد مثبت ) و هیجان مدار( مقابله رویارو گر، دوری جویی ، گریز- اجتناب و خویشتنداری) تقسیم شده است( حیدری و همکاران، ۲۰۱۱).
طریقه نمره گذاری پرسشنامه راهبرد های مقابله ای لازاروس:
گزینه ها
امتیازها
به کار نبردم
صفر
تا حدی به کار بردم
۲
بیشتر مواقع به کار بردم
۳
زیاد به کار بردم
۴
فصل چهارم
مقدمه
جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش جویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تشکیل میدهند و از آنان خواسته شد تا پرسشنامه های “امید به زندگی” و “راهبردهای مقابله ای” را تکمیل نمایند، اطلاعاتی که از اجرای پرسشنامهها به دست آمده بود، جمع آوری و با بهره گرفتن از نرم افزار spss در دو بخش توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
تجزیه و تحلیل آماری داده ها
الف- آمار توصیفی
پس از جمع آوری پرسشنامه های مربوط به آزمون امید به زندگی اشنایدر و راهبرد های مقابله ای لازاروس از دانشجویان گروه نمونه و ثبت نمرات آنان در نرم افزار spss جدول توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش یعنی رضایت زناشویی و پیشرفت تحصیلی به دست آمد. همان طور که در جدول۱ مشاهده میگردد تعداد نمونه، میانگین و انحراف استاندارد به دست آمده برای متغیرها از پرسشنامهها ثبت شده است .
-
- -siuberg ↑
-
- – powell ↑
-
- – lazarous ↑
-
- – folkman ↑
-
- – darrodi ↑
-
- ۱- li ↑
-
- – hardli ↑
-
- – skiiner ↑
-
- – pearlin ↑
-
- – schooler ↑
-
- -kiluok ↑
-
- – kooper ↑
-
- -carr ↑
-
- – yann ↑
-
- -roy ↑
-
- -medy ↑
-
- -whait ↑
-
- -katriin ↑
-
- -snyder ↑
-
- – doussard ↑
-
- -harper ↑
-
- – killok ↑
-
- – powell ↑
-
- -enright ↑
-
- – powell ↑
-
- – enright ↑
-
- – lazarous۲- folkman ↑
-
- – lazarous ↑
-
- – folkman ↑
-
- -diuvis ↑
-
- -white ↑
-
- -reber ↑
-
- -schooler ↑
-
- -branmoon ↑
-
- -feest ↑
-
- -bek ↑
-
- -arnoold ↑
-
- -jonsoon ↑
-
- -erikson ↑
-
- -pitz ↑
-
- -roger ↑
-
- -muos ↑
-
- -mohinu ↑
-
- -krichner ↑
-
- – fornez ↑
-
- -scofer ↑
-
- -ivans ↑
-
- -caror ↑
-
- ۱-matud ↑
-
- – seyikret ↑
-
- -garygury ↑
-
- -stive ↑
-
- -bolton ↑
-
- – matud ↑
-
- -elgar ↑
-
- -arlet ↑
-
- -grovez ↑
-
- -welz ↑
-
- – lazarous۷ – folkman ↑
-
- -stefson ↑
-
- – miller ↑
-
- – moverz ↑
-
- – carpino ↑
-
- – snyder ↑
-
- -snyder ↑
-
- -yo ↑
-
- -oshatsgi ↑
-
- -snyder ↑
-
- -bodi ↑
-
- – douling ↑
-
- -li ↑
-
- -hardli ↑
-
- -liyod ↑
-
- -chivanz ↑
-
- -grabmeer ↑
-
- -vanlion ↑
-
- -rayan ↑