لیسانس۲۳۹/۲۰فوق لیسانس و بالاتر۸۳/۷مجموع۱۱۰۱۰۰
بر اساس اطلاعات جدول (۳-۲)، از حجم نمونه پژوهش بیشترین حجم نمونه مربوط به کارکنان دارای مدرک دیپلم و پایینتر با ۱/۴۹ درصد و کمترین حجم نمونه مربوط به کارکنان دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر با ۳/۷ درصد بوده است.
ابزار گردآوری داده ها
در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از سه مقیاس اندازه گیری استفاده شده است که یک نسخه از پرسشنامه در (پیوست شماره ۱) ارائه شده است.
الف) پرسشنامه رضایت شغلی
این پرسشنامه توسط اسمیت، کندال و هیولین (۱۹۶۹) ساخته شد و یکی از رایج ترین و دقیق ترین ابزارهای اندازه گیری رضایت شغلی است. این پرسشنامه شامل عباراتی توصیفی است و پنج جنبه خشنودی را می سنجد که عبارتند از:
- ماهیت کار ۲- سرپرستی ۳- حقوق ۴- ترفیعات ۵- همکاران
این پرسشنامه در ایران توسط حسین شکرکن (۱۳۷۲) ترجمه و توسط تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گرفته (ارشدی، امیری، ملائکه پور ۱۳۶۹؛ غنی، ۱۳۷۳).
نحوه نمره گذاری برای پاسخ ها «کاملاً صحیح»، «تا حدودی صحیح» و «ناصحیح» با بهره گرفتن از کسب نمره گذاری لیکرت از نمرات ۲-۱-۰ به تناسب سئوال استفاده گردید.
اعتبار و پایایی پرسشنامه خشنودی شغلی[۸۰]
مطالعات انجام شده توسط کندال و هیولین (۱۹۷۲) نشان داده است که ضریب پایایی این آزمون بالا و قابل قبول است (۸۹/۰). ضریب پایایی خرده آزمون ها در مطالعه ذکر شده ۶۲/۰ تا ۹۳/۰ گزارش شده است.
ضریب پایایی در مطالعات انجام شده در ایران نیز رضایت بخش است. در مطالعه ای که ارشدی (۱۳۶۹) بر روی کارکنان صنعت نفت جنوب انجام داد ضرایب پایایی کل JDI 71/0 و ضریب پایایی خرده آزمون ها بین ۷۳/۰ تا ۸۵/۰ گزارش شده است. همچنین در مطالعه غنی (۱۳۷۳) بر روی معلم های مدارس راهنمایی اهواز، ضریب پایایی کل ۸۵/۰ و در خرده آزمون ها بین ۶۵/۰ تا ۸۹/۰ متغیر میباشد. اسمیت، کندال و هیولین (۱۹۶۹) در مقایسه نتایج این آزمون با سایر روش های اندازه گیری خشنودی شغلی این آزمون را معتبر شناخته اند.
مطالعه ارشدی (۱۳۶۹) نشان داد که همبستگی نمره کل JDI با پرسشنامه کوئین شیارد ۶۶/۰ و اعتبار خرده آزمون ها بین ۳۳/۰ و ۷۱/۰ در نوسان میباشد. همچنین ضریب اعتبار JDI در مطالعه غنی (۱۳۷۳)، ۵۶/۰ و ضریب خرده آزمون ها بین ۴۲/۰ تا ۵۹/۰ گزارش شده است.
ب) پرسشنامه سازگاری
این پرسشنامه ۱۵ سؤالی توسط سهرابی و سامانی(۱۳۹۰) در قالب پنج عامل ۱- شخصی، ۲- اجتماعی، ۳- تحصیلی، ۴- شغلی، ۵- خانوادگی به صورت ۸ امتیازی بر مبنای مقیاس لیکرت از به هیچ وجه (۰) تا خیلی شدید (۸) تنظیم گردیده است. ضریب آلفا(پایایی) این عوامل بدین شرح است.
جدول ۳-۳؛ تعیین ضریب آلفای سؤالات پرسشنامه سازگاری
شاخص
سؤالات پرسشنامه
ضریب آلفا
سازگاری شخصی
۳-۲-۱
۶۹/۰
سازگاری اجتماعی
۶-۵-۴
۸۳/۰
سازگاری تحصیلی
۹-۸-۷
۸۲/۰
سازگاری شغلی
۱۲-۱۱-۱۰
۷۰/۰
سازگاری خانوادگی
۱۵-۱۴-۱۳
۸۲/۰
همچنین بر اساس مطالعات مقدماتی، ضریب اعتبار پرسشنامه ی سازگاری از طریق محاسبه آلفای کرونباخ ۷۶/۰ به دست آمده است و به تأیید صاحبنظران و اساتید مربوطه رسیده است.
ج) پرسشنامه بهره وری
این پرسشنامه به وسیله هرسی و بلانچارد و گلداسمیت (۱۹۸۰) به منظور کمک به مدیران در تعیین علت وجود مشکلات عملکرد و بوجودآوردن استراتژیهای تغییر و به منظور کمک به حل این مشکلات طرح ریزی گردید. (مشبکی ،۱۳۸۰).
در پرسشنامه بهره وری نیز برای سنجش نتایج از طیف سنجش لیکرت استفاده شده است و چون تمام سوالات مثبت میباشند گزینه کاملا مخالفم(۱)، مخالفم(۲)، نمی دانم(۳)، موافقم(۴)، کاملا موافقم(۵) نمره می گیرند. در این پرسشنامه بهره وری سوالات ۱ تا ۵ و۱۴ (حیطه مهارت)، سوالات ۶تا ۱۳ و۱۵ و۱۶ (حیطه نگرش) و سوالات ۱۷تا ۲۰( حیطه مشارکت) را می سنجد.
روایی و پایایی پرسشنامه بهره وری
برای محاسبه و تعیین ضریب اعتبار اندازه گیری ازروش آلفای کرونباخ استفاده گردید. پایایی این پرسشنامه در سال ۱۳۸۰ توسط جوادمشبکی (به نقل ازحقیقت جو،۱۳۸۴) سنجیده گردید و آلفای کرونباخ این آزمون ۸۳/۰ گزارش شده است و در سال ۱۳۸۴ توسط زهرا حقیقت جو ۸۹/۰ گزارش گردیده است.
پایایی این پرسشنامه توسط شاکر نسب (۱۳۸۷) با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۹۳/۰ به دست آمده است. روایی ملاکی این آزمون در سال ۱۳۸۳ توسط گلابیان سنجیده گردید و روایی آزمون با آزمون بهره وری رابینز ۷۸/۰ همبستگی دارد.
فرایند جمع آوری داده ها
محقق برای شروع فعالیتهای اجرایی پایان نامه، از معاونت آموزشی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت معرفینامه دریافت نمود. با توجه به اینکه جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت کیمیا الیاف مرودشت بوده، معرفینامه ارائه شده در حقیقت مجوز فعالیت برای انجام پژوهش در این شهر بود. سپس پژوهشگر با مراجعه به دفتر مدیریت این شرکت مجوز اجرای پژوهش را در این سازمان دریافت نمود.
جهت اجرای پرسشنامه نیز محقق و همکاران محقق با تکتک مخاطبین ملاقات حضوری داشته و ضمن بیان اهمیت کار، پرسشنامه را اجرا نمودند.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در سطح آمار توصیفی از آمارهایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شده و در سطح آمار استنباطی نظر به اینکه استفاده از آزمون پارامتریک مستلزم اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها بوده ابتدا آزمون کالموگرف – اسمیرنف اجرا و پس از آن برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه متغیرها و آزمون t گروه های مستقل برای مقایسه بین دو گروه مرد و زن و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شده است. ضمناً سطح معناداری در این پژوهش در نظر گرفته خواهد شد و داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تحلیل خواهد گردید.
ملاحظات اخلاقی
به منظور اطمینان دادن به کارکنان جهت محرمانه ماندن پاسخهای آن ها، هیچ گونه اسم و مشخصات فردی ثبت نگردید و در زمان توزیع پرسشنامهها این اطمینان به آن ها داده شد تا به دور از هر گونه استرس پاسخ های خود را ارائه دهند.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این فصل داده های جمع آوری شده با توجه به فرضیه های پژوهش توصیف و تجزیه وتحلیل شدهاند. ابتدا یافته های توصیفی نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج مربوط به فرضیه های پژوهش آورده شده است.
الف: داده های توصیفی
جدول(۴-۱):شاخص های آماری متغیرهای پژوهش
متغیر
میانگین
انحراف معیار
رضایت شغلی
۶۳/۶۹
۹۱/۲۱
بهره وری شغلی
۵۲/۸۸
۹۳/۱۷
سازگاری فردی
۳۰/۱۰
۱۲/۶
سازگاری اجتماعی
۲۱/۱۱
۰۵/۶
سازگاری تحصیلی
۰۳/۱۱
۵۸/۷
سازگاری شغلی
۷۰/۸
۷۷/۵
سازگاری خانوادگی
۸۳/۹
۲۷/۶